اخبار خودرو

ضرورت استفاده از ضد يخ و چگونگي استفاده و نحوه تعويض آن

ضد يخ، اتيلن گليكول ( و يا پروپيلن گليكول) و يا مايع خنك كننده يكي از ملزومات خودرو ها به شمار مي رود كه كاربردهاي بسياري داشته و عدم استفاده از آن مي تواند مشكلاتي را به همراه آورد كه افزايش هزينه هاي تعمير خودرو شما را به همراه خواهد داشت. در گذشته اي نه چندان دور تنها از آب براي انتقال حرارت از موتور به رادياتور استفاده مي شد ولي محدود بودن فاصله بين نقطه انجماد (صفر درجه سانتي گراد) تا نقطه جوش ( ۱۰۰ درجه سانتي گراد) آب باعث مي شد در دماهاي بسيار پايين و يا بالا نتواند به وظيفه خود كه انتقال حرارت است، عمل نمايد. در نتيجه‌ي اين امر، قطعات آلومينيومي موتور، گرم شده و مشكل خوردگي پيدا مي كرد. در حال حاضر از مايعي تحت عنوان ضد يخ براي خنك كنندگي موتور خودرو استفاده مي شود، اين مايع حلال در آب، نقطه جوش آب را بالا برده و نقطه انجماد را كاهش ميدهد و از اين طريق از قطعات موتور در برابر خوردگي محافظت مي نمايد. به علاوه استفاده از ضديخ انتقال حرارت را نيز تسهيل مي بخشد.

ضرورت مصرف ضد يخ

مهمترين وظايف پيش بيني شده براي ضديخ به اين شرح است:

  • پيشگيري از يخ زدگي در فصل هاي سرد ( با كاهش نقطه انجماد آب )
  • جلوگيري از آسيب به قطعات موتور و رادياتور
  • افزايش دماي جوش آب در فصل هاي گرم ( با افزايش نقطه جوش آب )
  • كاهش رسوبات رادياتور و موتور در نتيجه پيشگيري از جوش آوردن موتور
  • جلوگيري از خوردگي و اكسيد شدن قطعات موتور
  • انتقال حرارت موتور به رادياتور

ميزان تركيب ضد يخ و آب موتور

ميزان تركيب ضد يخ و آب تاثير بسزايي در عملكرد آنها دارد، زيرا اگر اين تركيب از مقدار معيني كمتر و يا بيشتر شود، ضديخ نمي تواند به وظيفه خود كه كاهش نقطه انجماد ( در زمستان) و افزايش دماي جوش آب (در تابستان) است، عمل نمايد. همچنين برخي از افراد تصور مي كنند با افزودن مقدار بيشتري از ضديخ مي توان دماي انجماد را كاهش داد، اين تصور اشتباه است، زيرا اين تركيب شامل ۶۸% درصد ضد يخ و ۳۲% آب با كمترين نقطه انجماد كه همان ۶۹- درجه سلسيوس است و افزودن مايع خنك كننده تاثير عكسي داشته و موجب مي شود، نقطه انجماد بالاتر رفته و در واقع مخلوط زودتر يخ بزند.( اين پديده با نام نقطه اتكتيك شناخته مي شود.)

مناسب ترين ميزان تركيب ضديخ و آب ( آب بايد دي يونيزه يا سبك باشد.) تركيب ۵۰ به ۵۰ است، كه براي تمام ماشين هاي سبك مناسب است. اين ميزان تركيب توسط ضد يخ اتيلن گليكول دماي انجماد را تا ۳۷- درجه سانتي گراد و با ضديخ پروپيلن گليكول (كاهش خواص سمي) ۳۴- درجه سانتي گراد كاهش ميدهد. براي تركيب ضد يخ خالص با آب دي يونيزه در فصول مختلفي از سال به جدول زير دقت نماييد.

نسبت مخلوط آب به ضد يخ درصد ضد يخ در آب نقطه انجماد (بر حسب سانتيگراد) نقطه جوش ( بر حسب سانتي گراد)
              ۱۰۰/۰                 ۱۰۰                 ۱۸-               ۱۷۰
               ۱/۱                 ۵۰                 ۳۴-               ۱۰۸
               ۲/۱                 ۳۳                 ۱۴-               ۱۰۵
               ۳/۱                 ۲۵                 ۱۰-               ۱۰۳

موارد مهم در مصرف ضد يخ

در تهيه ضد يخ به نكات زير دقت نماييد:

  • ضديخ بايد قادر به كاهش دماي آب در فصل زمستان و افزايش دماي آب در تابستان باشد.
  • از نظر شيميايي داراي پايداري باشد.
  • در دماهاي بالا رسوب نكند.
  • رنگ ضديخ ربطي به كيفيت آن ندارد.
  • بر روي لاستيك و بدنه خودرو اثر نامطلوبي نداشته باشد.
  • هرگز ضد يخ هاي مختلف را به سبب همرنگ بودن با هم مخلوط نكنيد.
  • توانايي انتقال حرارت را داشته باشد.
  • سطح سيال بايد كنترل شود.
  • كمترين ميزان خاصيت سمي بودن را داشته باشد.
  • اشتعال زا نباشد.
  • بوي نامطلوبي نداشته باشد.
  • داراي كفي جزئي باشد.
  • ضريب انبساط حرارتي كمي داشته باشد.
  • در دما پايين گرانروي كم و قابل‌ قبول داشته باشد.
  • از موتور و رادياتور در برابر خوردگي محافظت نمايد.
  • توجه به علامت استاندارد درج شده بر روي ضد يخ را فراموش نكنيد.

زمان تعويض ضد يخ

هر ۱۰۰۰ كيلومتر (تقريباً هفته يكبار) بايد سطح مايع خنك كننده مورد بررسي قرار گيرد.در صورت مشاهده آلودگي و داشتن موادي حاصل از زنگ زدگي فلزات زمان تعويض ضد يخ قديمي فرا رسيده است. زمان تعويض ضديخ معمولاً ساليانه مي باشد و تقريباً پس از طي مسافتي در حدود ۳۰۰۰۰ متر بايد تعويض گردد.

در صورت رانندگي در شرايط سخت، زمان تعويض ضديخ كاهش مي يابد. برخي از اين شرايط سخت شامل اين موارد است:

  • بكسل كردن خودرو
  • يدك كشيدن كمپ
  • استفاده از باربند در مسافت‌هاي طولاني
  • حركت در جاده‌هاي نمك پاشيده شده يا خاكي
  • طي كردن مكرر مسافت‌هاي كوتاه (كمتر از ۸ كيلومتر در هر نوبت رانندگي)
  • طي كردن مسافت‌هاي طولاني با سرعت‌هاي يكنواخت و پايين
  • عدم استفاده از خودرو به مدت طولاني

چگونگي تعويض ضد يخ خودرو

قبل از تعويض ضديخ به نكات زير دقت نماييد:

  • قبل از تعويض ضديخ مسير و مجراي اين محلول بايد مورد بررسي قرار گرفته و در صورت نياز سرويس شود.
  • هرگز زماني كه موتور داغ است درب رادياتور را برنداريد زيرا كه در اين حالت سيستم خنك كننده تحت فشار است و زماني كه موتور خنك شد، بر برداشت درپوش رادياتور ابتدا آن را يك دور بچرخانيد و در صورت سرريز شدن مايع خنك كننده درپوش را مجدداً ببنديد تا زماني كه موتور به طور كامل خنك شود.
  • قبل از تعويض يا افزودن مايع ضد يخ/خنك كننده جديد از شوينده رادياتور استفاده نماييد تا كل سيستم و رسوبات به جا مانده را به همراه مايع ضد يخ تخليه كند.
  • براي تعويض ضد يخ ابتدا مقداري مساوي آب ( دي يونيزه ) را مخلوط نموده و سپس مخلوط را به رادياتور اضافه نماييد.
  • به ياد داشته باشيد بهترين نسبت براي مخلوط كردن آب و ضديخ نسبت يك به يك است.
  • درپوش فشار و دهانه پركننده رادياتور بايد مورد بررسي قرار گيرد.
  • آزمون فشار جهت شناسايي نشت انجام مي گيرد.
  • استفاده از محلول ضديخ و ترموستات مناسب براي تمام فصول سال الزامي است.

منبع: سايت  كارشناسي خودرو اتوناين


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۹:۳۰:۳۸ توسط:matin موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :