اخبار خودرو

آلفا رومئو بهترين سازنده خودروهاي ايتاليايي و مسابقه اي

مروري بر تاريخچه كمپاني خودروسازي ايتاليايي آلفارومئو

كمپاني اس‌اي‌آي‌دي مخفف سوسيتا انونيما ايتاليانا داراك كه با گذشت زمان، نام آن به آلفا و در آخر هم به آلفا رومئو تغيير يافت، در سال ۱۹۰۶ از سوي شركت خودروسازي فرانسوي داراك (متعلق به الكساندر داراك)، با مشاركت برخي از سرمايه‌گذاران ايتاليايي، كه مشهور ترين آنها؛ هوگو استلا بود، در شهر ناپل، ايتاليا راه انداري شد. ولي در اوايل ساخت كارخانه، كمپاني فرانسوي داراك، شهر ميلان را مناسب‌تر براي ساخت كارخانه پنداشت و در آخر كارخانه آن، به شهر ميلان انتقال يافت.

در سال‌هاي ابتدايي، فعاليت اين كمپاني حول مونتاژ خودروهاي داراك مي چرخيد، اما در سال ۱۹۱۰ يوگو استلا و ديگر شركاي ايتاليايي با ايجاد تغييرات اساسي در كمپاني به قصد توليد خودرو با مشاركت داراك، ولي با برند خود، نام شركت را نيز به آلفا مخفف آنونيما لومباردا فابريكا اتومبيلي تغيير دادند.

نحستين خودرو توليد شده در اين كمپاني، آلفارومئو ۲۰/۳۰ اچ‌پي بود، كه در سال ۱۹۱۰ به بازار خودروي ايتاليا عرضه شد، كه طراحي آن به دست جوزپه مروسي انجام گرفته بود. در سال ۱۹۱۵ مالكيت شركت بدست كارآفرين ايتاليايي؛ نيكولا رومئو افتاد و رومئو با تلفيق اين شركت، با شركت رومئو هولدينگ و چند شركت كوچك ديگر، ليست محصولات توليدي را نيز به انواع موتور هواپيما و كمپرسور، ژنراتور، لوكوموتيو و واگن‌هاي قطار، گسترش داد. در سال ۱۹۲۰ به دنبال اتمام فرايند ادغام شركت‌ها، نام آن نيز، به آلفا رومئو تغيير يافت.

در سال ۱۹۲۸ با اتمام قرارداد دفاعي دولت ايتاليا با كمپاني آلفا رومئو، نيكولا رومئو اين شركت را ترك كرد و سهام خود را نيز به دولت ايتاليا واگذار نمود. در سال ۱۹۳۲ دولت ايتاليا كنترل كمپاني در حال نابودي را بدست گرفته و مديريت آلفا رومئو را به شركت فين‌مكانيكا كه بازوي صنعتي كمپاني دولتي ايتاليايي ايستيتوت پرلا ريكوسترازيونه بود، واگذار كرد.

سرانجام در سال ۱۹۸۶ به دنبال ضرر شديد، اين شركت به‌همراه تعدادي از شركت‌هاي تحت مالكيت دولت ايتاليا، رومانو پرودي در جايگاه مدير كل مجموعه‌اي از شركت‌هاي دولتي كه آلفا رومئو نيز جزء آن‌ها بود، تمايل دولت براي فروش آن‌ها را، اعلام كرد. سپس پرودي براي فروش آلفا رومئو با كمپاني فيات وارد مذاكره شد.

فيات اوايل به علت بعضي مسائل حزبي، تمايل به خريد آلفا رومئو نداشت، اما با ابراز تمايل كردن فورد براي خريد قسمت هايي از آلفا رومئو، فيات نيز براي جلوگيري از ورود رقيب به بازار خودروسازي ايتاليا، فوراً وارد عمل شد و با تعهد خريداري تمامي سهام آلفا رومئو و نگهداشتن كليه كاركنان و كارگران، مالكيت آلفا رومئو را بدست گرفت.

آلفا رومئو

مسابقات اتومبيلراني

آلفا رومئو در بسياري از زمينه‌ها و دسته‌هاي موتورهاي اسپرت توانسته رقابت موفقي داشته باشد. دسته‌هايي از قبيل موتور مسابقه‌اي گرند پريكس فرمول يك، ماشين‌هاي مسابقه‌اي اسپرت، مسابقات تورينگ و رالي. اين شركت در هر دو زمينهٔ سازندگي ماشين و توليد موتور، در بخش‌هاي كاملاً اختصاصي يا بخش‌هاي قراردادي كه معمولاً تحت نام آلفا كورس يا اتو دلتا انجام مي‌شد، توان رقابت داشت.

آلفا رومئو

نخستين خودروي مسابقه‌اي توليد شده در اين كارخانه در سال ۱۹۱۳ ساخته شد. اين اتفاق سه سال پس از تأسيس شركت آلفا افتاد و توسط همين محصول شركت آلفا رومئو موفق به اخذ جايزهٔ رقابت‌هاي جهاني براي خودروهاي گرند پيريكس در سال ۱۹۲۵ شد.

اين شركت موفق شد شهرت قابل توجهي براي خود به ارمغان آورد، كه اين مساله تصوير كاملاً جديدي را از خودروهاي ماركو در ذهن همگان به وجود اورد. انزو فراري در سال ۱۹۲۹ موفق به تشكيل تيم مسابقه‌اي اسكودريا فراري شد. او يكي از اعضاي تيم مسابقه‌اي آلفا رومئو بود، كه بعدها در سال ۱۹۳۹ از اين تيم جدا شد.

منبع: سايت كارشناسي خودرو  http://auto9.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ دى ۱۳۹۷ساعت: ۰۹:۲۳:۵۰ توسط:matin موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :