اخبار خودرو

كمپاني خودرو سازي آئودي

آئودي كمپاني خودروسازي آلماني و سازنده خودروهاي لوكس مي باشد، كه دفتر مركزي آن در شهر اينگولشتات، ايالت بايرن، آلمان واقع مي باشد و انواع مدل هاي اين كمپاني در ۹ كارخانه، كه در ۸ كشور اروپايي قرار گرفته، ساخته مي شود.

كمپاني آئودي در تاريخ ۱۶ ژوئيه ۱۹۰۹ به دست آگوست هورش و در شهر تسويكاو، آلمان راه انداري شد. اين كمپاني از سال ۱۹۶۴ يكي از زيرمجموعه‌هاي گروه فولكس‌واگن محسوب مي شود.

كمپاني آئودي همراه با مرسدس بنز و ب ام و سه خودروساز نامي و لوكس آلماني مي باشند و جزو پرفروش‌ترين خودروسازان لوكس جهان به شمار مي آيند. قسمتي از سهام شركت خودروسازي آئودي در بازار بورس فرانكفورت معامله مي‌شود.

مروري بر تاريخچه كمپاني آئودي

كمپاني خودروسازي آئودي نيز مانند ساير خودروسازان اروپايي عقبه بلند بالايي دارد و بالغ بر يك قرن پيش به دست آگوست هورش، در سال ۱۸۹۹ راه انداري شد. اين كمپاني كه در اوايل فعاليتش تحت عنوان هورش كمپاني شناخته مي شد،، در سال ۱۹۰۱ نخستين خودروي خود را، به كمك ۱۵ كارگرش توليد نمود.

اين خودرو سرعتي معادل ۳۲ كيلومتر بر ساعت داشت. سال ۱۹۰۹ آگوست هورش شركت ديگري را، به جاي شركت قبلي تأسيس كرد و آن را آئودي ناميد، كه در واقع ترجمه لاتين نام‌خانوادگي خودش يعني هورش بود. در اين زمان خودروهايي را توليد كرد، مانند خودروي آئودي اي كه حداكثر سرعت آن، برابر ۲۲ كيلومتر بر ساعت بود.

همچنين با چند خودرو در مسابقات اتومبيل‌راني نيز شركت كرد. با شروع جنگ جهاني اول، شركت آئودي مجبور به توليد جنگ‌افزار شد. آگوست هورش سال ۱۹۲۰ از مديريت شركت آئودي كناره‌گيري كرد، اما به عنوان عضوي از هيئت مديره باقي‌ماند.

در سال ۱۹۲۹ خودروي ۶ سيلندر ۴۶۵۵ سي‌سي و سال ۱۹۲۹ خودروهاي مدل درسدن و تسويكاو را عرضه كرد. در همين سال خودروهاي ۴ و ۶ سيلندر ديگري را، تحت ليسانس شركت پژو روانه بازار كرد.

سال ۱۹۳۰ شروع به توليد خودروهايي كوچك كرد و در اين زمان ۹٫۱۷٪ درصد از بازار خودروي آلمان را، در اختيار خود داشت. با شروع جنگ جهاني دوم همانند ديگر خودروسازان دنيا، شركت آئودي به توليد جنگ‌افزار و خودروهاي جنگي پرداخت و خودروهاي جنگي مدل آي‌اف‌اي‌اف و آي‌اف‌اي‌اف۸ را توليد نمود.

پس از پايان يافتن جنگ جهاني دوم، در سال ۱۹۵۸ شركت مرسدس بنز حدود ۸۷٪ درصد از سهام آئودي را خريداري كرد و سال ۱۹۵۹ مابقي سهام شركت را نيز بدست آورد، اما پس از آن، در ۱۹۶۴ گروه فولكس‌واگن ۵۰٪ درصد از سهام آئودي را، از شركت مرسدس بنز خريداري كرد. سپس شركتي را با همان نام، راه‌اندازي كرد و اقدام به توليد و عرضه چند مدل جديد از آئودي نمود، كه مدل‌هايي چون آئودي ۶۰، آئودي ۷۵، آئودي ۸۰ و آئودي ۹۰ به اين دوره زماني اختصاص دارند. سال ۱۹۶۹ آئودي به شركت ان‌اس‌يو پيوست و براي مدت كوتاهي، به ان‌اس‌يو آئودي تغيير نام داد.

اين شركت سال ۱۹۷۲ خودروي آئودي ۸۰ فاكس و سال ۱۹۷۴ خودروي مدل آئودي ۵۰ را عرضه كرد. پس از آن خودروهاي اسپورت آئودي اس۶ و آئودي اس۸ را، با مشاركت فولكس‌واگن توليد نمود، كه در مسابقات رالي به موفقيت‌هاي چشمگيري نيز دست يافتند.

سال ۱۹۸۶ شركت آئودي خودروي مدل ۸۰ خود را بهبود بخشيد و نمونه جديد و پيشرفته‌اي از آن ارائه كرد، كه با استقبال خوبي مواجه شد و در فاصله سال‌هاي ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷ خودروهاي سري آئودي ۵۰۰۰ را روانه بازار كرد.

در سال ۱۹۹۱ شركت آئودي براي سومين سال پي‌درپي در بازارهاي ايالات متحده آمريكا به بالاترين ميزان فروش خود دست يافت و اين رشد و افزايش فروش شركت، تا سال ۲۰۰۸ با دستيابي به بازارهاي آسيا ادامه داشت. به‌طوري كه حدود ۶۰٪ درصد بازار آسيا را به دست گرفت.

شركت آئودي اولين توليدكننده خودروهاي تمام گالوانيزه در جهان است، همچنين صاحب خودروي آئودي اي۸، با بدنه تمام آلومينيمي مي‌باشد، كه در كارخانه نكازاولم آئودي توليد شده‌است. كارخانه نكازاولم در عمل، متعلق به شركت كواترو بوده، كه از شركت‌هاي زيرمجموعه آئودي به‌شمار مي‌آيد و تاكنون مدل‌هايي چون آئودي كواترو، آئودي لو مان كواترو، آئودي پايكس پيك كواترو، آئودي آووس كواترو، آئودي آراس۲ آوانت، آئودي آراس۴ و آئودي آراس۶ كه اغلب خودروهاي مفهومي مي‌باشند را، با برند آئودي توليد نموده است.

خودروهاي اين شركت همواره به قدرت بالاي موتورهايشان، شناخته مي‌شوند. علاوه بر اين، آئودي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان خودروهاي اسپورت و خودروهاي برقي نيز مي‌باشد.

كمپاني خودروسازي آئودي

معناي لوگوي خودرو سازي آئودي

نشان تجاري خودروسازي آئودي، چهار حلقهٔ درهم تنيده است. اين لوگو، نماد پيوستن ۴ كمپاني خودروسازي است، كه تا آن زمان مستقل بودند، اين كمپاني ها عبارتند از: هورش، آئودي، واندرر و دي‌كي‌دبليو. اين چهار شركت در حقيقت پايه‌هاي آئودي امروزي هستند.

كمپاني خودرو سازي هورش

در اواخر قرن نوزدهم چند كمپاني در آلمان در صنعت خودروسازي فعال بودند. نام يكي از اين شركت‌ها هورش بود، كه در تاريخ ۱۴ نوامبر ۱۸۹۹ توسط آگوست هورش، در شهر كلن، آلمان پايه‌گذاري شد.

آگوست هورش، پايه‌گذار اين شركت و يكي از مهندسان پيشتاز در حوزهٔ خودروسازي، پيش از اين كه كارخانه خود را به‌طور مستقل بنيان نهد، در شركت‌هاي مختلف فعاليت كرده بود كه از آن جمله مي‌توان به ۳ سال مديريت وي در كارخانهٔ كارل بنز در شهر مانهايم اشاره كرد.

سال ۱۹۰۴ بود كه هورش كارخانهٔ خود را در شهر «تسويكاو» پايه گذاشت. آگوست هورش ۵ سال بعد از اين كارخانه جدا شد و خودروهايي كه پس از آن توسط او طراحي و ساخته شدند، با نام تجاري «آئودي» به بازار عرضه شدند.

كمپاني خودروسازي آئودي

كارخانهٔ دوم كه در سال ۱۹۰۹ توسط آگوست هورش پايه‌گذاري شد، ديگر نمي‌توانست به نام او باشد؛ بنابراين نام «آئودي» انتخاب شد. واژه هورش (Horch) در زبان آلماني، فعل امر از ريشه «گوش‌كردن» يا شنيدن و به معناي «گوش كن» يا بشنو است.

واژهٔ آئودي نيز همان «گوش كن» است، البته به زبان لاتين. ابتكار اين ترجمه متعلق به پسر يكي از همكاران هورش بود، كه در آن زمان، زبان لاتين فرا مي‌گرفت. بدين ترتيب دومين كارخانه‌اي كه هورش بنيان نهاده بود از ۲۵ آوريل ۱۹۱۰ و به نام شركت خودروسازي «آئودي» در شهر «تسويكاو» شروع به كار كرد.

كمپاني خودرو سازي واندرر

دو مكانيك به نام‌هاي يوهان بابتيست وينكلهوفر و ريچارد آدولف يِنيكه، از سال ۱۸۸۵ در شهر «كمنيتس» تعميرگاه دوچرخه داشتند. آنان پس از يك سال، خود توليدكنندهٔ دوچرخه شدند، كه با نام «واندرر» به بازار عرضه شد.

دست‌اندركاران اين كارخانه در سال ۱۹۰۲ نخستين موتورسيكلت را ساخته و فكر توليد خودرو را در سال ۱۹۱۳ عملي كردند. نخستين اتومبيل اين كارخانه «پوپشن» نام داشت. توليد خودرو در اين شركت چند دهه ادامه يافت.

كمپاني خودرو سازي دكاو

اين كارخانه كار خود را در سال ۱۹۰۲ با نام «راسموسِن اند اِرنست» در شهر كمنيتس آغاز كرد. جداكننده‌هاي روغن از بخار براي دستگاه‌هايي كه با بخار آب كار مي‌كردند، گِلگير، چراغ‌هاي خودرو و انواع سانتريفيوژها، از جمله توليدات شركت دي‌كي‌دبليو بودند.

يورگن اسكافته راسموسن، بنيانگذار دي‌كي‌دبليو در سال ۱۹۱۶ آزمايش‌هايي را براي ساخت خودرويي بخاري، آغاز كرد كه دي‌كي‌دبليو، كه مختصر شده (به آلماني: Dampfkraftwagen) نام داشت. اين شركت در سال ۱۹۱۹ بر توليد موتورهاي دوزمانه متمركز شد. اين آغازي بود براي ساخت موتورسيكلت‌هايي كه از سال ۱۹۲۲ به نام دي‌كي‌دبليو به بازار آمدند. سال ۱۹۲۸ نيز نخستين خودروي كوچك با همين نام، عرضه شد.

كمپاني خودرو سازي اتو يونيون

۲۲ ژوئن ۱۹۳۲ اتو يونيون، هورش و موتورسازي دكاو به ابتكار بانك دولتي «زاكسن» به هم پيوستند و «اتحاديهٔ خودروسازي» (به انگليسي: Auto Union) را بنيان نهادند. همزمان نيز قراردادي با «واندرر» براي خريد و واگذاري اين شركت بسته شد. بدين ترتيب، كنسرني جديد متشكل از شركت‌هاي يادشده در شهر كمنيتس پايه‌گذاري شد.

اين كنسرسيوم دومين كارخانهٔ بزرگ خودروسازي در آلمان آن زمان بود. لوگوي اين شركت نيز، چهار حلقهٔ در هم تنيده در نظر گرفته شد، تا نمادي براي همكاري و پيوستگي چهار خودروسازي باشد، كه اين كنسرسيوم را شكل مي‌دادند.

البته نام‌هاي تجاري آئودي، واندرر، هورش و دكاو همچنان باقي ماندند. هر كدام از اين برندها در قالب كنسرن، يكي از بخش‌هاي توليد را بر عهده داشت: دكاوموتورسيكلت و خودروهاي كامپكت توليد مي‌كرد، واندرر خودروهاي كلاس متوسط را مي‌ساخت، آئودي خودروهاي كلاس متوسط گران‌تر را به بازار عرضه مي‌كرد و هورش بر ساخت خودروهاي لوكس كلاس‌هاي بالاتر، متمركز شد.

آمار توليد محصولات خودروسازي آئودي

توليد كلي شركت خودروسازي آئودي بر پايه هر سال مالي، در فاصله سال‌هاي ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ ميلادي به‌صورت زير است.

براي مطالعه ادامه مطلب به اينجا كليك كنيد.

منبع: سايت كارشناسي خودرو اتوناين


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ساعت: ۰۹:۵۸:۲۳ توسط:matin موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :